MATEMÀTIQUES
|
|
TEMES
|
OBJECTIUS
|
TEMA 1.
SISTEMES DE NUMERACIÓ
|
· Conèixer els nou primers
ordres d’unitats i les equivalències entre ells.
· Llegir, escriure i
descompondre nombres de fins a nou xifres.
· Reconèixer el valor
posicional de cada xifra en nombres de fins a nou xifres.
· Comparar i ordenar
nombres de fins a nou xifres.
· Aproximar nombres a les
desenes, centenes i milenars.
· Conèixer les regles de la
numeració romana.
· Llegir i escriure nombres
en el sistema de numeració romana.
· Conèixer i aplicar les
passes precises per a resoldre un problema.
|
TEMA 2. LA SUMA,
RESTA I MULTIPLICACIÓ DE
NOMBRES NATURALS.
|
· Multiplicar per nombres
de dues o més xifres, incloent zeros intermedis o al final en un dels
factors.
· Aplicar la propietat
distributiva de la multiplicació respecte de la suma i de la resta.
· Realitzar operacions
combinades, amb parèntesis o sense, que incloguin sumes, restes i/o
multiplicacions.
· Estimar sumes, restes i/o
multiplicacions, i aplicar aquestes estimacions en problemes.
· Resoldre problemes
utilitzant sumes, restes i/o multiplicacions.
· Trobar el mínim comú
múltiple i el màxim comú divisor dels nombres donats.
· Cercar dades a un text i
a un gràfic per obtenir informació i resoldre problemes.
|
TEMA 3. DIVISIÓ DE
NOMBRES NATURALS.
|
· Conèixer els termes de la
divisió.
· Aplicar la prova de la
divisió.
· Diferenciar entre divisió
exacta i sencera.
· Realitzar divisions el
divisor de les quals és un nombre d’una, dues o tres xifres.
· Reconèixer canvis en els
termes d’una divisió i aplicar aquests canvis en el càlcul d’algunes
divisions.
· Resoldre problemes amb
dues o més operacions.
· Cercar dades a una taula
i/o un gràfic i utilitzar-los per resoldre problemes.
|
TEMA 4. FRACCIONS
|
· Reconèixer els termes
d’una fracció.
· Llegir, escriure,
interpretar i representar gràficament fraccions.
· Calcular la fracció d’un
nombre.
· Identificar la fracció
com a repartiment.
· Comparar fraccions
d’igual numerador o denominador.
· Comparar fraccions amb la
unitat.
·
Sumar fraccions
d’igual denominador
·
Restar fraccions
d’igual denominador.
·
Resol problemes
sumant i restant fraccions.
·
Determinar si una
fracció és equivalent a un nombre natural i calcular aquest nombre.
·
Obtenir fraccions
equivalents a un nombre natural donat.
·
Reconèixer si una fracció
és equivalent a una fracció donada.
·
Calcular fraccions
equivalents a una fracció donada.
·
Resoldre problemes
representant gràficament la situació.
·
Resoldre problemes mitjançant el mètode d’assaig i error.
|
TEMA 5. NOMBRES
DECIMALS
|
·
Reconèixer les unitats decimals: dècima, centèsima i mil·lèsima i
utilitzar les equivalències entre elles.
· Escriure les unitats
decimals en forma de fracció i en forma de nombre decimal.
· Llegir i escriure nombres
decimals.
· Diferenciar la part
sencera i decimal d’un nombre decimal.
· Descompondre, ordenar i
comparar nombres decimals.
·
Sumar i restar
nombres decimals.
·
Multiplicar un
nombre decimal per un de natural.
·
Multiplicar nombres
decimals per la unitat seguida de zeros.
·
Dividir nombres
naturals i decimals per la unitat seguida de zeros.
·
Resoldre problemes
amb nombres decimals.
·
Resoldre problemes
trobant la regla que segueix una sèrie de dades.
·
Resoldre problemes començant pel final.
|
TEMA 6. FRACCIONS
DECIMALS I PERCENTATGES.
|
·
Reconèixer les
fraccions decimals.
·
Expressar fraccions
decimals en forma de nombre decimal i viceversa.
·
Conèixer i aplicar
el concepte de percentatge.
·
Expressar
percentatges en forma de fracció decimal i de nombre decimal.
·
Calcular
percentatges d’un nombre.
·
Aplicar els
percentatges en la resolució de problemes.
·
Resoldre problemes
representant gràficament les dades.
|
TEMA 7.
ESTADÍSTICA I PROBABILITAT
|
·
Comparar la probabilitat (més/menys/igual de probable que) de diversos
successos en situacions quotidianes.
· Calcular la probabilitat
d’un succés i expressar-la en forma de fracció.
· Construir situacions de
probabilitat a partir d’una descripció donada.
· Calcular la mitjana
aritmètica d’un conjunt de dades.
· Utilitzar la probabilitat
i la mitjana per resoldre problemes de la vida quotidiana.
· Resoldre problemes fent
un diagrama d’arbre.
|
TEMA 8. LONGITUD,
CAPACITAT I MASSA.
|
·
Identificar el
metre com la unitat principal de longitud.
·
Reconèixer els
múltiples i submúltiples del metre i les seves abreviatures.
·
Conèixer i aplicar les
relacions entre el metre,els seus múltiples i submúltiples.
·
Passar d’una unitat
de longitud a una altra.
·
Expressar, en una
determinada unitat, longituds expressades en diferents unitats.
·
Estimar la longitud
de distàncies i objectes quotidians.
·
Resoldre problemes
reals en els que intervenen les unitats de longitud.
·
Representar
gràficament un problema per entendre’l millor i resoldre’l.
· Identificar el litre i el
quilogram com unitats principals de capacitat i massa, respectivament.
· Reconèixer els múltiples
i submúltiples del litre i del gram, així com els múltiples del quilogram
(tona i quintar).
· Conèixer i aplicar les
relacions entre les unitats de capacitat i entre les unitats de massa.
· Expressar en una única
unitat capacitats o masses donades en diferents unitats.
· Estimar capacitats i
masses de recipients o objectes.
· Aplicar les unitats de
capacitat i massa i les seves relacions en la resolució de problemes.
· Resoldre problemes
realitzant una taula per a recollir de forma organitzada les diferents
solucions del mateix.
|
TEMA 9. ANGLES
|
· Mesurar angles amb el
transportador.
· Traça angles d’una mesura
donada.
· Definir i identificar
tipus d’angles: aguts, rectes, obtusos, plans i complets.
· Identificar i traçar
angles consecutius i adjacents.
· Associar els girs de 90º,
180º, 270º i 360º amb els angles que determinen.
· Obtenir la posició d’una
figura després de realitzar un gir múltiple de 90º (90º, 180º, 270º o 360º)
· Definir i traçar amb
l’ajuda del regle i el compàs la mediatriu d’un segment i la bisectriu d’un
angle.
· Resoldre problemes
realitzant un dibuix geomètric.
|
TEMA 10. FIGURES
PLANES. PERÍMETRE I ÀREA.
|
· Classificar polígons
segons el seu nombre de costats.
· Diferenciar i traçar les
diagonals d’un polígon.
· Classificar els polígons
en regulars i irregulars.
· Reconèixer la
circumferència i el cercle i els seus elements.
· Classificar els triangles
segons els seus costats.
· Classificar quadrilàters
i paral·lelògrams.
· Reconèixer simetries i
translacions.
· Obtenir la figura
simètrica i traslladada d’una figura donada.
· Reconèixer i obtenir
figures semblants.
· Resoldre problemes
imaginant el problema resolt.
·
Mesurar l’àrea
d’una figura plana utilitzant com a unitat de mesura un quadrat unitat.
·
Dibuixar a un paper
quadriculat figures d’una àrea determinada, donada en quadrats unitat.
·
Identificar les
unitats de superfície (m2, dm2 i cm2) i les seves abreviatures.
·
Conèixer les
equivalències entre les unitats de superfície, i passar d’unes a altres.
·
Calcular l’àrea de
rectangles i quadrats.
·
Calcular l’àrea de
figures planes descomposant-les en figures d’àrea coneguda (quadrats i
rectangles).
·
Resoldre problemes
reduint-los als altres coneguts.
|
TEMA 11.
TEMPS I DOBLERS.
|
·
Llegir i escriure l’hora en rellotges analògics i digitals.
· Calcular el temps
transcorregut entre dues hores donades.
· Aproximar hores a la
marca del rellotge més pròxima.
· Identificar les unitats
de temps.
· Conèixer i aplicar les
equivalències entre hores, minuts i segons.
· Reconèixer totes les
monedes i bitllets.
· Resoldre problemes amb
unitats de temps i diner.
· Anticipar una solució
aproximada en resoldre problemes.
|
divendres, 6 de setembre del 2019
Matemàtiques
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada